ראה יעקב אבינו בחלומו בשלב חמישי בסולם הצמחים את צמח תימין.
תימין
סגולות התימין
שאל יעקב אבינו את המלאך הממונה על הצמחים: 'צמח תימין מה הסגולה שאפשר לקבל ממנו?'
אמר לו המלאך הממונה על הצמחים:
צמח תימין יעיל נגד זיהומים בגוף. ואילו שמן תימין עוזר בטיפול במערכת הנשימה כגון אסטמה ושיעול. בכך שמנקה גודש שמצטבר בדרכי הנשימה במצבים של דלקת.
צדקה כתנאי לסגולת התימין
שאל יעקב אבינו את המלאך הממונה על הצמחים: 'איך אפשר להיות ראוי לסגולת צמח תימין?'
ענה לו המלאך הממונה על הצמחים:
אם האדם שומר אצלו ממון, כי הוא לא רוצה לתת לאחר ולעשות עמו חסד, אז הממון נעשה מטען שמצטבר וכבד עליו.
וזה כמו גודש שחוסם את האוויר מלהכנס אל דרכי הנשימה, עד שהוא כבר לא יכול לנשום. אז הוא מפר את האיזון בין ארבעת היסודות.
מצד אחד הוא ממעיט את יסוד האוויר והמים- אין לו זרימת אוויר וקשה לו לנשום.
מצד שני הוא מרבה את יסוד האדמה שמכביד עליו בגודש, ויסוד האש ששורף אותו בגרון וריאות.
ולכן היה לו להיות ראוי לסגולת צמח תימין לנקות הגודש שמשול לממון שמצטבר אצלו, כי לא רצה לפזר לעניים.
תימין מדוע נקרא כך?
שאל יעקב אבינו את המלאך הממונה על הצמחים: 'על שום מה תימין נקרא כך?'
השיב לו המלאך הממונה על הצמחים:
תימין מלשון 'תן מעשר מן הממון'.
כפי שכתוב (הושע י ב) "זרעו לכם לצדקה. קצרו לפי חסד".
וכמאמר חז"ל (ספר החינוך מצוה תעט) 'כל המהנה את חבירו בממון או במאכל ואפילו בדברי ניחומים, בכלל מצות צדקה היא'.
לפי פירוש המהרש"א (בבא בתרא ט:) 'גדול המפייס את העני בדברי ניחומים מאשר נותן צדקה ואינו מפייס אותו.
יש לאדם לתת צדקה לעני, שאז יהיה משחרר את המטבע שנחשבת לאבן שחוסמת את זרימת מים. כן יהיה משחרר את הגודש מדרכי הנשימה.
וכן בזה שיהיה מדבר טוב לאחר ומנחם אותו, יהיה ראוי לסגולת התימין להכניס האוויר לקנה הנשימה.
יעקב הפריש מעשרות לעניים
שאל יעקב את המלאך הממונה על הצמחים: 'איך אדע אם אני ראוי לסגולת צמח תימין?'
השיב לו המלאך הממונה על הצמחים:
'עתיד אתה לאחר שינתך לנדור נדר לה' להיות מעשר צדקה לעניים.'
כמו שכתוב (ויצא כח כב) "וכל אשר תתן אלי עשר אעשרנו לך" ומצוות הצדקה תהיה לך סגולה לשמירת ה' בהיותך בבית לבן ושובך לבית יצחק אביך. בהיותך ראוי לסגולת צמח תימין לחול עליך.
שמח יעקב בדברי החוכמה על צמח תימין, בהיותו עושה צדקה ומפריש מעשרות, להיות ראוי לסגולת התימין שהוא מלשון 'תן מעשר מן הממון'.