פנינה
פנינה היא אבן שהתדר שלה הוא מבין הגבוהים שבאבני הקריסטל. לפנינה יש כוח אנרגטי של ריפוי, עדינות וסגולה.
הפנינה נמשלת ללבנה
הפנינה מקבלת את כוחה ואת התדר שלה מן הירח. היא מקבלת את הקדושה מן המולד של הירח, כשם שישראל אומרים ברכת קידוש לבנה במולד הלבנה. הירח נקרא לבנה כשם שהפנינה יש לה צבע לבן שמראה על טהרה.
כל מועדי החגים של ישראל הם לפי הירח. ולכן הם נקראים מועדים לשמחה, שהלבנה פניה נראות צוחקות ושמחות כאשר היא מגיעה לשלימותה ומילואה.
כן הפנינה גודלת בצדפה עד שמשלימה את צורתה העגולה בכל חודש וחודש. וזה רומז שעתידה היא להתקן באחרית הימים ולשוב להאיר כמאור הגדול.
כשם שהפנינה חבויה בצדפה היכן שיש חושך, כן היא מקבלת את הכוח שלה מהירח שמאיר בחשיכת הלילה.
הפנינה נמשלת לעובר
וזה כנגד העובר שגדל בחשיכת הרחם של האשה, עד שיוצא לאור העולם. כן עניין הולדת יב' השבטים מארבע אמהות שהן הנשים של יעקב אבינו, נאמר בהן בכל פעם (ויצא ל) "ותהר ותלד"
וכן אצל רחל (ויצא ל כב) "ויפתח. את רחמה" כשם שהצדפה בתחילה פותחת את שפתיה להוציא את הפנינה שבתוכה. ויב' השבטים נמשלים לאבני פנינה המאירים את העולם בקדושתם וחוכמתם.
רחל נאמר בה שהיתה יפת תואר ויפת מראה, שהיו פניה מאירות כיופי הפנינה שאורה משתקף מן הלבנה.
בעוד שאת אבני החן צריך לחפור ממעמקי האדמה, כדי להשיג את הפנינים צריך לצלול למעמקים של הים. כפי שנאמר (תהלים קל א) "ממעמקים קראתיך ה" שהיו תפילות האמהות נשות יעקב אבינו עולות לקב"ה מתוככי ליבן, כדי לזכות להוליד את יב' השבטים הקדושים הנמשלים לפנינים, בנוסף שהם כנגד יב' אבני החושן.
איך נוצרת הפנינה?
מגרגיר של חול שמגרה את הצדפה להפריש מינרלים ליצור את הפנינה העגולה והבוהקת.
הצדפה נמשלת לרחם האשה שמקבלת הריון, לעומת גרגיר החול שנמשל לזרע. בתחילת ההיווצרות של פנינה בצדפה אין כלום, אלא רק גרגיר חול ורוחו של בורא עולם.
וכל זמן שהפנינה גודלת, זה כנגד העובר שגדל ברחם האשה, עד שהיא מולידה אותו. אז יוצא הילד לעולם כשם שהפנינה משתחררת מהצדפה.
(משלי כ טו) "יש זהב ורוב פנינים וכלי יקר שפתי דעת"
אם יש הרבה מטבעות זהב ופנינים, הרי שכבר אין חשיבות למטבע אחת, שאז אינה ניכרת. אך כלי אחד ששומר בתוכו כל האוצרות, הרי חשיבותו ניכרת לכל בשמירתו עליהן, כי בלעדיו יהיו מתפזרות ואובדות.
וזה כנגד בעל הדעת שיש לו להוציא בשפתיו את דברי החוכמה. שאז נחשב לכלי ששומר בתוכו חוכמה.
מה משמעות השם פנינה?
פנינה מלשון 'מוציא מהפה פנינים'. כל דבריה פניני חוכמה. שהיא יודעת להגיד דברי בינה וחוכמה ולשזור אותם זה בזה. ולעשות מהם מחרוזת משפטים היוצרים סיפור של משל. כשם שהפנינים קשורות במחרוזת.
וכן היא קושרת את דברי החוכמה במחרוזת דרך פשט, דרש, רמז וסוד, שהוא ראשי תיבות פרד"ס.
שאז נחשב לה להיות מטיילת בפרדס יחד עם פניני חוכמה ובינה. שנרמז בפרד"ס כמניין 'פניני חכמה ובינה' 346.
כשם שהפנינה נמצאת עמוק בתוך הצדפה, כן דברי החוכמה נמצאים עמוק בלב האדם, אלא שיש לו להוציא אותם בלשונו דרך שפתיו.
ולכן יש לאדם להודות כל הזמן לקב"ה שהוא מוציא מהלשון שלו דברי חוכמה הנמשלים לאבני חן וקריסטלים, פנינים ומרגליות. כי הלשון שלו באה מהמקדש שהוא המקום של היווצרות הפנינים, כשם שהצדפה אוצרת בתוכה את הפנינה.
הפנינה נמשלת לדברי חוכמה
הצדפה נמשלת לפה, שיש לשניהן שני שפות- עליונה ותחתונה, והפנינה נמשלת ללשון שנמצאת בתוכה.
ואז שהאדם פותח את פיו להודות ולהלל ולשבח את הבורא ואת בני האדם, הוא מוציא פניני אורה, כשם שהצדפה מוציאה פנינה לבנה ומאירה, שכולם חפצים ביוקרה שלה.
שאז בני האדם יהיו משבחים את בעל הלשון הטובה, כשם שיעריכו את שוויה היקר של הפנינה, ואת הכוח של היופי שלה, ואת האצילות שהיא משדרת ומקרינה כלפי חוץ, את השלווה, מגע, רכות ומציאת חן שהיא נוסכת בלב בני האדם. וכן מגע, רכות ומציאת חן בלבבות בני האדם.
ועל הפנינה המשולה לדברי חוכמה נאמר (תהלים מה ג) "יפיפיתָ מבני אדם. הוצק חן בשפתותיך" שהשפתיים מוציאים דברי חן כמרגליות ופנינים היפים ביותר משאר האבנים.
ולכן כל פנינה של חוכמה שהאדם מוציא מפיו, כשם שיוציאו את פנינה מן הצדפה, אנו נגלה את האשה בעלת החוכמה שהיא כנסיכה הרכה והאוהבת, שיודעת לדבר קדושה.
הפנינה נמשלת לבת מלך
וכן היא בת מלך היוצאת מן האוהל שהיתה חבויה שם, להיות מאירה לבבות בני האדם, כשם שתצא פנינה המאירה מתוך חשיכת הצדפה.
כפי שנאמר (תהלים מה יד) "כל כבודה: בת מלך פנימה" לפי פירוש רבי אבן עזרא: שהיתה שוכנת בתוך הארמון שלה ואינה נראית לכל, שאז יכבדו אותה יותר בהיותה צנועה ושומרת על עצמה "ממשבצות זהב לבושה" רומז ליב' אבני החושן שהיו משובצות באפוד הזהב של הכהן הגדול.