
שמע יעקב אבינו דיבור של תלונה וקללה בשלב שישי בסולם הדיבור.
שאל יעקב אבינו את המלאך הממונה על דיבור: 'מה צריך אדם שהקב"ה ידבר עמו?'
השיב לו המלאך הממונה על דיבור: 'יש לו להמנע מדיבור תלונה וקללה, שכנגדה יבוא מלאך לקיים אותה עליו, למרות שלא התכוון'.
שאל יעקב את המלאך הממונה על דיבור: 'היכן לומדים זאת בתורה?'
ענה לו המלאך הממונה על דיבור:
(ויצא ל א) "ותרא רחל כי לאן ילדה ותקנא רחלי באחותה" בזכויותיה, שלמרות ששנואה היתה אצל יעקב, זכתה לרוב בנים. ואילו היא שאהובה היתה נשארה עקרה "ותאמר אל יעקב: הבה לי בנים" התלוננה על יעקב שכביכול האשמה בו שלא התפלל עבורה להולדת בנים "ואם אין 'מתה אנכי" נחשבת היא למתה, שלא להכלל עם ארבע אמהות בבניין שבטי ישראל.
שאל יעקב אבינו את המלאך הממונה על דיבור: 'אז מדוע לא ביטלה רחל אמנו את הדיבור הרע של קללת המיתה בה?'
השיב לו המלאך הממונה על דיבור:
כל האמהות היו צדיקות ותמימות ודיברו ברוח הקודש. התמימות שלהן היתה טהורה. ולפיכך נקראה רחל "יפת תואר" תואר מלשון טוהר המידות הפנימיות שהיו בה.
כשהיא אמרה "מתה אנכי" היא לא התכוונה חלילה באמת למות או לפגוע ברגשות של יעקב, אלא רק לעורר אותו להתפלל עליה שתזכה לבן קדוש בשבטי ישראל. ואם חלילה לא תזכה ללדת הרי שהיא נחשבת כמתה בעיני עצמה.
רחל רצתה באותו רגע ללדת בן יותר מאשר לחיות את חייה שלה. לכן בגלל הכעס שלה באותו רגע לא ביטלה את הדיבור הרע של "מתה ואנכי".
ציורי תנ"ך/ רחל מתלוננת ליעקב "הבה לי בנים" (c) כל הזכויות שמורות לאהובה קליין
שאל יעקב אבינו את המלאך הממונה על הדיבור: 'איך נפלה רחל לבור של דיבור תלונה?'
השיב לו המלאך הממונה על דיבור:
מילה שיוצאת לעולם אין לה חזרה, כי כבר נברא מלאך שלוקח את אותו דיבור לקיים אותו עליו. אז הפילה עצמה רחל בבור ריק של דיבור, שאמרה 'די לי להמשיך עוד לבקש רחמים מבורא עולם, על הרחם שלי המשול לבור ריק ללא בנים, כי יעקב הוא כביכול האשם שלא התפלל מספיק עבורי'.
בור ריק אין בו מים, אבל נחשים ועקרבים יש בו. נפלה רחל בשלושה יסודות של הבור:
בור ריק ממים המשולים לחוכמה כנגד יסוד האוויר הריק- לא היתה בה חוכמה באותו רגע להזהר מלקלל עצמה במיתה, ולצפות שעתידה לבסוף להתקיים בה. וזה כנגד יסוד האוויר הריק.
אבל נחשים ועקרבים יש בבור, וזה כנגד יסודות אש ואדמה- שהנחש יורק אש שורפת, שעוררה את יעקב להתווכח עמו באש הכעס והמריבה (ב) "ויחר אף יעקב ברחל". והעקרב מסמל את הקנאה של רחל בלאה אחותה.
אלא טוב היה לרחל למלא את הבור ביסוד המים שהוא חוכמה, ואז היתה ניצלת שלא ליפול בבור של דיבור תלונה. והוא הקבר בפרשת דרכים כאשר הולידה את בנימין.
שאל יעקב אבינו את המלאך הממונה על דיבור: 'איך אפשר לעלות מן הבור של דיבור תלונה?'
השיב לו המלאך הממונה על דיבור:
האדם יכול לבטל בדיבור טוב 'אני מבטל את הדיבור הרע שאמרתי מקודם' וזה מנקה את העולם מאותו דיבור רע שלא לחול עליו. המילה הטובה עולה ומגיעה עד לאותה מילה רעה שעומדת באוויר הרקיע ועוטפת אותה באור.
לפיכך נאמר (בראשית א ג) "ויהי אור" שהאור מבטל את החושך שהיה מעורב בו שהוא בלבול, כי בתחילה היה "חושך על פני תהום" ותהום זה בור.
רחל התבלבלה בגלל הקנאה שהיתה לה, עד שקיללה עצמה למרות שלא התכוונה. והוא חושך של בור של דיבור תלונה שהפילה עצמה.