הסרת עין הרע

עין הרע

האדם צובר אנרגיה שלילית של עין הרע בחייו.

שנאמר בתלמוד (בבא מציעא קז:) מה שכתוב (עקב ז טו) "והסיר ה' ממך יכל חולי". אמר רב: זו עין. רש"י מבאר זו עין רעה שכל החוליים באים ממנה. 

ואיך הגיע רב לידי מסקנה זו? לפי שהיה הולך לבית קברות ונוטע עצים ומשביע אותם שיפרחו רק היכן שמת אדם ללא עין הרע שאוחזת בו. ובדרך זו הגיע למסקנה ואמר: תשעים ותשעה מתים מן העולם בגלל עין רעה לעומת אחד שמת בדרך ארץ.

עין הרע באה מקנאה וצרוּת עין ואוחזת בהילה של האדם ולא עוזבת אותו עד שפוגעת בו וחוסמת את מזלו. ולכן רצוי להסיר את העין הרעה מן האדם כדי שמזלו ייפתח מחדש.

עין הרע היא רוחנית ושואבת אנרגיה מן האדם, בזה שהיא מביטה בו ומפריעה לו. זה כמו שאם מישהו יסתכל בצורה לא טובה על חברו, הוא ירגיש רע עם זה.

עין טובה של דוד המלך

כדאי לאדם להתפלל מזמורי תהילים ושבח והלל לבורא עולם, כדי לנקות ולהסיר ממנו את הדברים השליליים שקרו לו בעברו. אז כאשר הוא מחבר את עצמו לקדושה של השכינה, הוא יוכל לקבל כוח ואנרגיה חדשה וברכה עליונה בחיים שלו.

דוד המלך חיבר את ספר תהילים אשר יש בכוחם לסלק מזיקים רעים מן האדם, שנאמר בו (שמואל א טז יב) "והוא אדמוני עם יפה. עינים וטוב רואי". לפי שדוד המלך היה מביט על בני אדם בעין טובה, הוא זכה לחבר את מזמורי התהילים, ולהעלות את השכינה הקדושה לאצילות, ולהסיר ממנה את אחיזת חיצונים ומחנות הטומאה שרצו לינק משפעה.

כן עין הרע שרוצה לינק כוח מן האדם, ראוי להסיר אותו.

כשם שהנפש של דוד המלך היתה טהורה ויפה מלאה בקדושה, כן כל הנשמות הן טהורות ויפות. יש להם עיניים יפות כשם שהיה לדוד. אין בעולם הנשמות והמלאכים קנאה זה בזה, אלא היא באה מיצר הרע שהוא הנחש הקדמון, שהביט באשה של אדם הראשון וחמד אותה לעצמו. ובעבור זה הוא ביקש להכשיל את אדם הראשון עד שנענש באכילת פרי עץ הדעת והביא את קללת המיתה על כל העולם.

הסרת עין הרע בעופרת מנין בתורה?

העופרת שנטבלה במים מראה על השתקפות הנפש מה היא עברה בחיים שלו. בעופרת רואים חתיכות שצריך לפענח ולהבין את צורתן. הצורות משקפות את מה שקרה לאדם מעברו הרחוק והקרוב.

טובלים את העופרת במים כשם שטבעו המצרים בים סוף, כפי שנאמר (בשלח טו י) "צללו כעופרת במים אדירים" לאחר שרדפו אחר ישראל כאשר עברו בקריעת ים סוף.

והמצרים נמשלים ליצר הרע שרדף אחר ישראל. המצרים רצו להביט בישראל בעין הרע כדי לכפות את מזלם שלא יזכו להגאל מעבדותם ולהיות בני חורין. כן יצר הרע מבקש לכפות את האדם להיות לו לעבד לעשות רצונו חלילה תמיד.

לכן מטבילים את העופרת במים מעל הראש של האדם היכן שההילה שלו, כנגד יצר הרע שטובע במים ומתבטל. העופרת מלשון עפר גשמי ששוקע, ואז הנשמה הטהורה עולה מחשיכת המצולות ומקבלת כוח ואנרגיה מחודשת.

השתקפות הנפש במים כנגד צורות עופרת

ים סוף רומז להשתקפות הנפש כשם שרואים את השתקפות הגוף והפנים דרך המים. (בשלח יד כב) "ויבואו בני ישראלי בתוך הים ביבשה" כאשר נכנסו בני ישראל לים סוף, הוא נבקע ליב' שבילים, וכל שבט עבר בדרך המיוחדת לו וראה את השתקפות השבט השני דרך חומת מים שהיתה עומדת דרך נס. וזה כשם שהשתקפות הנפש נראית בהילה דרך צורת העופרת.

סרח בת אשר בים סוף

ונלמד מהמשך הפסוק "והמים להם חומה מימינם ומשמאלם" אלו המלאכים הגדולים- המלאך מיכאל מצד ימין והמלאך גבריאל מצד שמאל.

סרח בת אשר לפי שקיבלה את ברכתו של יעקב אבינו והמשיכה לחיות, זכתה לצאת עם בני ישראל בקריעת ים סוף.

בעוד בני ישראל עוברים את ים סוף, סרח בת אשר היתה נוסעת במרכבה ונושאת את ידיה לשמים ומתפללת לקב"ה (תהלים כד ט) "שאו שערים ראשיכם" שיתן לה כוח מעוצמת התפילה לחבר בשתי ידיה בין המלאך מיכאל מצד ימין למלאך גבריאל מצד שמאל, כך שהיו שתי ידיה בצורת קשת עליונה שמחברת בין שני נודות המים בים סוף. והוא כצורת שער עגול שראשו מחבר בין שני המשקופים "ושאו פתחי עולם ויבואו מלך הכבוד" והיו ישראל עוברים דרך שער המים יחד עם סרח בת אשר.

עופרת לפי השתקפות הנפש בסילוק עין הרע

הטבלה ראשונה של עופרת

עופרת נחש וקרניים רומז ליצר הרע

בפעם הראשונה של הטבלת עופרת במים להסרת עין הרע, רואים צורת נחש שעומד בעזרת הזנב שלו, לו זרועות וכנפיים ופרצוף עם קרניים. והוא רוכב על מקל עם גלגל אחורי. זה רומז ליצר הרע.

יצר הרע עם קרניים

ובגלל שמטרת הטיפול לגלות מתוך ההילה של המטופל את הרושם השלילי של עין הרע התגלה במקרה זה השתקפות יצר הרע. העופרת שנטבלה במים הצלולים קיבלה את מראה ההשתקפות שלו. מה שמעיד שיש צורך למטופל להלחם ביצר הרע, וזה למרות שהוא משתדל לשמור על קדושתו תמיד.

כמאמר חז"ל (סוכה נב.) 'כל הגדול מחברו בקדושה ועבודת ה'- יצרו הרע גדול ממנו'.

שאז הקב"ה מעמיד אותו ביותר ניסיונות וזה כדי שיתגבר על יצרו הרע ויקבל שכר טוב.

בתמונה רואים קרניים אחוריות שיוצאות מראשו של יצר הרע, כאשר הוא מביט קדימה ורוצה לפרוץ ולהוביל. הוא מרים את חזהו בביטחון, וזוקף את ידיו תוך כדי טיסה, שהרי לו כנפיים שבהם מעופף בכל עולם לעשות שליחותו.

יעקב אבינו נלחם ביצר הרע

ולכן יש למטופל לדעת שיש לו לבטוח בה' בעשיית המצוות ותפילות ואין לו ליפול באמונה. ובכך יתגבר על יצרו תמיד.

לומדים זאת ממה שכתוב (וישלח לב כה) "ויתר יעקב לבדו: ויאבק איש עמו" הוא המלאך ס"מ בעל כנפים, שהתגלם בצורת אדם להאבק עמו. יעקב אבינו נלחם עם שרו של עשיו שהוא יצר הרע שלו, עד שבעלות השחר הוא ניצח אותו. כי האדם מורכב משני יצרים- יצר הטוב ויצר הרע שנלחמים זה בזה תמיד.

הטבלה שניה של עופרת

עופרת בצורת נשק

בפעם השניה של הטבלת עופרת במים עבור סילוק עין הרע, רואים תמונה של נשק עם קנה מכוון.

נשק בצורת רובה

אז ניתן ללמוד שלמטופל יש כעסים בצורת חרבות שהוא נוהג לכוון על בני אדם ואז הוא פוגע בהם. אלא שהחץ שיוצא ממנו פוגע קודם כל בהילה של עצמו, ועושה חור בהילה שלו שהיא בגד שנפשו מתעטפת בה.

עופרת בצורת מלאך טוב וכתר לראשו

אך אם הופכים את התמונה רואים מלאך טוב עם כנפיים וכתר לראשו, כשהוא רוכב על יונה אשר לה כנף מעופף לעשות שליחותו.

מלאך טוב רוכב על ציפור
מלאך טוב עם כתר וכנפיים רוכב על ציפור

ולכן יש לו ללמוד להתגבר על כעסו בשעת מריבה, שאז יקיים מה שכתוב:

(חולין פט.) 'אמר רבי אלעא: העולם מתקיים בזכות מי שבולם פיו בשעת מריבה, שנאמר (איוב כו ז) "תולה ארץ על בלימה".

ואם כאשר יגיע לידי ניסיון נוסף של כעס מאדם מסוים, בזה שיתגבר על כעסו, יוכל לעמוד בניסיון, ואז יהפוך את הנשק שלו שהוא מלאך רע למלאך טוב, כפי שהוא נראה הפוך מן הצד השני של הנשק.

איש מלחמה רוכב על מלאך

כמו כן רואים תמונה של אדם עם שני זרועות וקסדה לראשו כאשר הוא נושא חרב, ורוכב על מלאך לו ראש עגול מקדימה, ושני כנפיים שנראים שוחים- אחת מקדימה ואחת מאחור.

עופרת בצורת מלאך טוב גיבור מלחמה
מלאך טוב גיבור מלחמה מנצח את יצר הרע

שאז לאחר זימון מלאכים לסייע למטופל בהסרת עין הרע, יצאה צורת עופרת שמראה על השתקפות הנפש שהוא אכן יזכה להיות איש מלחמה שמתגבר על יצרו ורוכב על מלאך טוב שעושה שליחותו. המטופל התנקה מיצר הרע ונשאר עם יצר הטוב.

הטבלה שלישית של עופרת

צורת דג שוחה בים

בפעם שלישית ואחרונה של הטבלת עופרת במים לסילוק עין הרע, יצא עופרת בצורת דג שוחה בים. וזה מראה על הסרת עין הרע מן המטופל.

דג שוחה

כפי שנאמר בתלמוד (ברכות נה:) 'מי שירא מעין הרע, יאמר אני מזרעו של יוסף שלא שולטת בו עין הרע, שנאמר (ויחי מט כב) "בן פורת יוסף ובן פורת ועלי עין" אל תקרא עלי עין אלא עולי עין.

אמר רבי יוסי ברבי חנינא: מכאן מה שנאמר "וידגו לרובו בקרב הארץ" כשם שדגים בים, המים מכסים עליהם ואין עין הרע שולטת בהם, אף תולדותיו של יוסף אין עין הרע שולטת בהם'.