דילוג לתוכן

ראה יעקב אבינו בחלומו בשלב הרביעי בסולם המספרים את מספר ארבע וביקש להבין תכונתו.

מספר ארבע

ארבע יסודות של אדמה

שאל יעקב אבינו את המלאך גבריאל הממונה על החוכמה: 'מספר ארבע מה תכונתו בעולם?'

השיב לו המלאך גבריאל: 'למספר ארבע יש את הכוח של ארבע אותיות שם הוי"ה, לתת שפע מהקב"ה לכל. אני כמו אדמה שיש בה את כל ארבעת היסודות: אדמה, מים, אוויר ואש'.

לכן יש לך לדעת יעקב שכל מי שנולד ברביעי לחודש, או שהשם שלו מספר ארבע, הוא אדם שמתחדש כל הזמן, כשם שהאדמה מתחדשת בדשאים, עצים וירק חדש.

הצבע הירוק של המספר שתים יוצא מתוך החום של האדמה של מספר ארבע. ומכאן גם שהמספר שתים נמצא בכל המספרים, כי הוא מקור הכל.

למשל בתורה מוזכר כמה פעמים אביב שזה בחג הפסח, ובאביב יש שני אותיות ב שהיא ספרה שתיים, וחיבורם יחד הוא ארבע. ואותיות א י הם כנגד הקב"ה שהוא אחד ויחיד.

מספר ארבע
ראה יעקב אבינו בחלומו את מספר ארבע בסולם המספרים

מתי ארבע נופל לשלוש?

התפלא יעקב אבינו על מספר ארבע ושאל את המלאך גבריאל:

'בהיות שחטא אדם הראשון גרם לירידת העולמות, כן הוא בעולם המספרים. ואם כן במה ניכר ירידתו של מספר ארבע?'

השיב לו המלאך גבריאל:

'כאשר פוגעים בימספר ארבע, אמנם הוא ממשיך לזרום, כי צורתו כזרועות המושטות לכל עבר, אבל הוא לא ממשיך להתחדש מיד'.

למשל כאשר שורפים את האדמה, אז היא ממשיכה לשרוף הלאה בכוח הרוח של האוויר. אז נחשב לה שהיא מוציאה את האש מתוכה והאיזון בין ארבע היסודות מופר.

אז המלאכים העולים ויורדים בסולם המספרים, מורידים את מספר ארבע להיות נופלת לדרגה של מספר שלוש בסולם המספרים. ושלוש הוא ילד עם ההורים, כי ההתחדשות מובילה לילד שני ושלישי, וכן לגבי תבואות שהאדמה מצמיחה. אך כאשר אין התחדשות הכל נפסק ונובל.

ארבע חוזר למקומו

אלא שמספר שלוש דוחף את מספר ארבע קדימה בסולם המספרים להתחדש, כי הוא נותן לו ברכה של הולדה.

כן לאחר שהאדמה נשרפת שהיא כנגד הילד, היא זועקת לקב"ה שהוא אבא שלה שיתן לה מים ומצמיחה שוב. כי ארבע גם נשמע כמו אבא כי הוא קשור לאבא.

ולא משנה מה נשרף באדמה, סוף שהיא זורמת. המטר והמים יביאו את ההתחדשות שבאדמה והיא תצמיח מחדש את הירוק.

נתקללה האדמה כי שתתה דם הבל

מיד נזכר יעקב אבינו בקללת האדמה לאחר חטא אדם הראשון שאז הקב"ה ארר אותה בקוץ ודרדר, וקללה שניה לאחר שהאדמה שתתה מדמו של הבל לאחר שהרג אותו קין, (שניהם היו בניו של אדם הראשון), הוכיח הקב"ה את קין (בראשית ד י) "ויאמר מה עשית קולו דמי אחיך צועקים אלי. מן האדמה" (יא) "ועתה ארור אתה מן האדמה. אשר פצתה את פיה לקחת ואת דמי אחיך מידך" אז נפרדה אות א שהיא בסוד הקב"ה שהוא אחד, מ'אדם', ונשאר דם שנבלע בתוך האדמה.

לכן מידה כנגד מידה קילל הקב"ה את האדמה ששתתה מן הדם, שיצטרך האדם להשקות את האדמה כל הזמן. שאז נחשב לאדמה לאבד יסוד המים מתוכה ולהשאר בה שלוש יסודות האחרים.

וזה כנגד ילד שמבקש תמיד מאבא שיתן לו מזון, והוא טורח בשבילו שזה כנגד מספר שלוש, שהאדמה שיש בה התחדשות שמייצגת את מספר ארבע, חזרה אחורה למספר שלוש שדורש כל הזמן מההורים.

ואז לומדים מן התורה איך נפל מספר ארבע למספר שלוש בסולם המספרים, אלא שמספר שלוש דוחף אותה חזרה לארבע, בזה שיצטרך האדם להשקות אותה תמיד להצמיח לו תבואה. וזה בחינת תיקון לבני האדם להכריח עצמם במלאכת השדה.