ראה יעקב אבינו בחלומו בשלב החמישי בסולם המספרים את מספר חמש וביקש להבין תכונתו.

מספר חמש

חמש אחראי לתקשורת

שאל יעקב אבינו את המלאך גבריאל הממונה על הידע: 'מספר חמש מה תכליתו בעולם?

השיב לו המלאך גבריאל: 'מספר חמש מייצג את הדיבור והתקשורת'.

וכן יש לך להבין שאם האדם יודע לדבר בתקשורת טובה של מספר חמש, הוא יכול להסתדר בין עם בני הבית שלו, ובין בחוץ עם אנשים אחרים.

אז אותו אדם, יהיו המלאכים בסולם המספרים מעלים אותו ממספר חמש, להיות מתקדם למספר שש שמייצגת אהבה. כי אנשים אוהבים אותו על שיודע לדבר נכון.

מספר חמש
ראה יעקב בחלומו את מספר חמש בסולם המספרים

קיבל יעקב ברכת יצחק בתקשורת נכונה

נזהר שלא לשקר שהוא עשיו

מיד נזכר יעקב אבינו בדברי עורמתו שידע לדבר נכון עם יצחק אביו שהיה עיוור, כדי שיחשוב שהוא עשיו אחיו ואז יקבל את הברכה:

(כז יח) "ויבוא" יעקב "אל אביו ויאמר אבי" תחילה חשש יעקב להשמר מיצחק פן יכיר אותו, ולכן אמר מילה אחת כדי שלא יכשיל אותו לשונו "ויאמר הנני" השיב לו יעקב שאכן הוא יושב לפניו.

וכשלא הכיר אותו יצחק אביו ממש, שאל אותו "מי אתה בני" רצה לשמוע שיגיד ממש את שמו, אז נאלץ להתחכם (יט) "ויאמר יעקב אל אביו: אנֹכי יעשו בכֹרך" אמר יעקב 'אנֹכי' שהוא עצמו יעקב עומד לפניו מבלי להודות שזה הוא, ובאמת עשיו הוא בכורך, כדי להמנע מן השקר.

באמת לא התעכב בשדה

שאל אותו יצחק אביו דברי חקירה אחרים (כ) "מה זה מהרתי למצוא בני" הרי קודם ששלח יצחק את עשיו בנו, ציווה לו שייצא לשדה המרוחקת דווקא עם כלי הציד שלו, כדי שיהיה לו טורח גדול במצווה זו בשביל להכין עצמו אל הברכה. וכשראה יצחק ששב תכף, הבין שלא יצא לדרך רחוקה, ולכן שאל אותו לפשר עניין זה.

אז ידע יעקב לענות לו בדברי חוכמה "ויאמר כי הקרה ה' אלהיך לפני" לא שהתכוון למהר, רק שזימן לו הקב"ה הציד שלו מרוב שראוי הוא לברכה שלא יתעכב חלילה מלברך אותו, והבין שמאת ה' הוא.

וכאשר ידע יעקב לענות על כל הקושיות של יצחק, היתה תשובתו מסתברת באוזניו, והתקשורת של מספר חמש עלתה לאהבה של מספר שש בסולם המספרים, להיות יצחק אוהב את יעקב ומברך אותו.

ויעיד שכאשר הגיע עשיו לאחר מכן וגילה שיעקב נטל ממנו הברכה בעורמתו, הרי שהודה על ברכתו שהיתה ראויה לו (לג) "ואברכהו גם וברוך יהיה".

מתי חמש נופל לארבע?

התפלא יעקב אבינו על מספר חמש ושאל את המלאך גבריאל:

בהיות שחטא אדם הראשון גרם לירידת העולמות, כן הוא בעולם המספרים. ואם כן בעבור מה באה הירידה של מספר חמש?

השיב לו המלאך גבריאל:

כאשר האדם לא מעריך אף אחד בין את בני הבית ובין אנשים בחוץ, ולא מתנהג איתם בכבוד, ומדבר באנרגיות שליליות. אז המלאכים בסולם המספרים מורידים את מספר חמש להיות נופל למספר ארבע.

אז אותו אדם עוזב את הבית והמשפחה ונשאר לבדו בחוץ לשכון באדמה לה ארבע יסודות.

נזכר יעקב בעשיו שירד מחמש

אז נזכר יעקב בעשיו אחיו, שהיו תכונותיהם שונות כבר מילדותם (תולדות כה כז) "ויהי עשו ואיש יודע ציד" היה צד את יצחק אביו בפיו וכל מצוות כיבודו היתה ברמאות פיו לחשוב שהוא צדיק.

שהיה שואל אותו כיצד לעשר את המלח שכביכול מקפיד הוא על קלה כבחמורה, ונוהג הוא בשאר מנהגים שלא היה חפץ בהם כלל.

"איש שדה" סוף שירד מלאחוז בתקשורת הטובה של מספר חמש וירד לדרגה נמוכה של מספר ארבע שהיא אדמה ושדה. שהיה צד את החיות ושוחט את בשרן עבור תאוות אכילתו.

יעקב עלה ממספר חמש לשש

וזה לעומת יעקב שדיבר דברי תורה וקדושה הנאמרים בנועם. ובזה הוא אחז בתקשורת הטובה של מספר חמש, ונשאר לדור באוהל הקרוב לרבקה אמו, שנאמר בה (כה כח) "ורבקה אוהבת את יעקב" כי היו המלאכים מלווים את יעקב להיות מתקדם ממספר חמש לאהבה של מספר שש בסולם המספרים.

מתי חמש חוזר למקומו?

שאל יעקב אבינו את המלאך גבריאל: 'ומה תיקון יש לאדם שנפל ממספר חמש למספר ארבע?

השיב לו המלאך גבריאל:

האדמה נותנת לאותו אדם כוח מארבע יסודות שלה שיש בהם התחדשות, והיא זורמת. אז האדם זורם ומוותר שלא להתעקש עוד, ומתקדם שוב למספר חמש בסולם המספרים.

הוא מבין שהוא צריך את התקשורת של המספר חמש, כדי שיוכל להסביר את עצמו לבני האדם בין אם בבית ובין עם אנשים אחרים. הוא מבין שהוא צריך לדעת להסתדר איתם דרך תקשורת טובה.

מתי שאדם נמצא בתקשורת לא טובה עם הזולת, הוא מקבל דלקת בגרון, כי התקשורת יוצאת מן הגרון.

וכל שכן אם אדם נמצא בתקשורת לא טובה עם עצמו. כי אם הוא כועס על אחרים, הוא בעצם כועס קודם כל על עצמו. כי הוא הראשון ששומע, זה עובר דרכו קודם כל והוא מושפע מזה, הוא מקבל אנרגיה שלילית ורק אחר כך זה עובר לאחר.

הכעס שבאדם הוא האש שבו שמגיע ממספר חמש. זה שנאמר (משלי יח כא) "מוֶת וחיים וביד הלשון" אם יהיה טועה בתקשורת לא טובה, תבוא עליו האש ותשרוף אותו.

אז נזכר יעקב בכעסו של עשיו אחיו עליו, כאשר גילה שלקח ממנו ברכת יצחק (לד) "ויצעק צעקה גדֹלה, ומרה עד מאד" היה בז ליעקב ומחרף אותו בקול רם, ובלבו רוצה הוא להרוג אותו.

טוב לעשיו ללמוד מחמש

אמר המלאך גבריאל ליעקב אבינו: 'לכן יש לאדם לבקש תמיד את המים שמכבים את האש', כי הנשמה שבאדם היא אש ומים. וזה כשם שהאדמה מבקשת מים שהיא כנגד מספר ארבע כדי שתוכל להתחדש ולהצמיח שוב ושוב.

וכאשר מספר חמש טועה בתקשורת והמלאכים שבסולם המספרים יורדים ומחזירים אותו למספר ארבע, אז ארבע ידחוף אותו שוב לחמש דרך מים שמכבים את האש.

ואם כן טוב היה לעשיו ללמוד ממספר חמש להשקיט המריבות שעשה עד עכשיו. ובכך יביא האדם את השלום בין בני הבית או עם אדם שעשה עמו מריבה.