עולם האותיות

לאחר שהשיג יעקב אבינו בחלומו בחוכמת אותיות חט, ראה שלב שביעי בסולם האותיות, בו עלתה אות ז לפני הקב"ה ודיברה עמו. ודרגה שביעית תוכיח על אות ז שהיא שביעית לאותיות.

אות ז

אות ז תחילת זכור

נכנסה אות ז לפי כסא הכבוד של הקב"ה ואמרה לפניו: ריבונו של עולם, כדאי בי לברוא את העולם ולהתחיל התורה, לפי שאני אות ז תחילת זכור, שכתוב (שמות כ ח) "זכור את יום והשבת לקדשו". 

בכוח האור היוצא מאות ז שהוא כנגד יום השביעי, עם ישראל שומר את השבת (רמב"ן) יום שהוא זכר למעשה בראשית, להיות סימן וזיכרון להודיע שהוא ברא את כל העולם.

אות ז
אות ז היא תחילת 'זכור' את יום השבת לקדשו

בזכות אות ז ישמרו השבת

ובהיות אות ז בתחילת התורה, יקפידו עם ישראל בכבוד השבת, שנאמר (ירושלמי נדרים ג ט) 'השבת שקולה נגד כל המצוות בתורה' ואפילו היו מדקדקים בהלכות שבת והיו זוכים לגאולה מיד (שבת קיא:) 'אם היו ישראל שומרים שתי שבתות כהלכתן, מיד היו נגאלים'.

ז היא גם כלי זיין להחריב העולם

השיב הקב"ה לאות ז : אי אפשר להתחיל ממך התורה ולברוא בך את העולם, כי אות ז תחילת כלי זיין שהוא בחינת דין ומלחמה וכלי זיין, שיש בך כוח החרב החדה והשנונה להרוג האויבים זה בזה, ויהיו הדינים שולטים ומחריבים העולם.

וזה הפך משבת מנוחה, שאז שוקטים הרשעים מן הדין הקשה של שריפת אש הגיהנם.

וכששמעה זאת אות ז, שתקה ויצאה מלפני הקב"ה ועלתה למקומה העליון.