אות ש
אות ש תחילת שדי
לאחר מכן נכנסה אות ש בהיכל כבוד ה', ואמרה לו: כדאי בי לרשום תחילה את התורה שעל פיה העולם נברא, שאני תחילת שדי, שהוא שם הקדוש העליון שמאיר בכל עולם הבריאה, ונקרא כך משום שהיה הרקיע הולך ונמתח עד שגער בו הקב"ה 'שאמר לו די'.
שנזכרת אות ש תחילת שדי בהתגלות ה' אל אברהם (לך לך יז א) "וירא ה' אל אברם: ויאמר אליו אני ואל שדי התהלך לפניו והיה תמים" (שפתי חכמים) אמר אברהם לקב"ה: 'אם אמול עצמי, הרי שבזה שאחסיר מבשרי אהיה נמאס בעיני הבריות'.
השיב הקב"ה לאברהם 'כשם שאמרתי לעולם די, ונמצאתי מחסיר העולם שלא לגדול עוד, כן מצווה אתה להחסיר עורלתך מבשרך, אלא שההפך כי אז תחשב שלם לפני ולא חסר כלל'.
שדי הוא אחד משמות הקב"ה
לכן הצטרפה אות ש לציווי הקב"ה לעולם שאמר 'די' להיות 'שדי' שהוא גם תחילת 'שלם' שהוא אחד מ-72 שמות של הקב"ה, שבזה שיחסיר אברהם עורלתו, יהיה שלם בנשמתו לפני הקב"ה ואז יכל להשיג בקדושתו, ואם כן ראוי להתחיל התורה באות ש עבור בני האדם שיוכלו להשיג בתורה ובקדושת הקב"ה.
יכלו האבות להשיג רק באל שדי
וכן תירצה אות ש לפני הקב"ה 'ואם תאמר שנגלת בי בשם שדי רק לאברהם אבינו, לא כן, אלא נגלת לכל שלושת האבות בשם שדי', כי לא יכלו להשיג כמשה רבנו בשם הוי"ה שנעלה יותר, אלא בשם 'אל שדי' שדרגתו נמוכה יותר.
כן ראויה אות ש להכתב תחילה בתורה שלא יאמרו בני האדם שאין בכוחם להשיג בחוכמת התורה, אלא יהיו לומדים מן האבות שהשיגו משם אל שדי בלבד ששולט בעולם הבריאה, ולא בעולם האצילות הגבוה יותר, שהיא בבחינת שמש שמאירה ואין העין מסוגלת להביט בה כלל.
אות ש תחילת שקר
השיב הקב"ה לאות ש : אמנם ראויה את להכתב תחילה בזכות שמי שהוא 'אל שדי', שתחילתה אות ש שהיא אות אמת, אלא שאינך ראויה משום שיש בך אחיזה של אותיות ק ר להיות מילה 'שקר'.
נאחז הנחש באשה מכוח אות ש המשותפת
שכאשר ביקש הנחש הקדמון שסוף תיבתו היא אות ש, להערים על האשה, שבתוך המילה שלה ישנה אות ש הכלואה בה, בין א וה הקדושות, כי אז יכל להאחז בה שתאמין לו, מכוח אות ש המשותפת של שניהם יחד.
שאמר לה (בראשית ג א) "אף כי אמרו אלוקים לא תאכלון מכל עץ הגן" הכניס ספק בלבה שמא אמר לה הקב"ה זאת, ואז הוסיף הנחש שקר שאסר עליה כביכול מכל עץ הגן, ולא רק מעץ הדעת, ואז טעתה לבוא לידי מרידה בו.
ונרמזת אות ש כמניין מכ"ל ע"ץ הג"ן יחד עם החסרת שמונה האותיות 300.
אותיות ק ר בחינת קליפה
לפיכך מי שרוצה לומר שקר, יש לו לדבר תחילה מעט מן האמת ואז יאמינו לשקר שלו. נמצא שאות ש נותנת קיום לשקר, שלאחר החטא קיבלה אות ק תחילת קליפה ואות ר תחילת רע, חיות וקיום מאות ש להיות מצטרפים אותיות קשר כי הם נקשרים באות ש. היינו שאות ש כלואה בין ק' ור' ונקשרו עמה בעמקי הקליפות.
אז התחזקה הקליפה בעולם, וכן הרע שהתערבב בטוב של עץ הדעת טוב ורע.
אש הקדושה בין איש לאשה
ולפיכך אין ראויה אות ש להכתב תחילה בתורה, שהיא סוף מילה נחש שהטעה את האשה כדי להפריד אותה מאדם הראשון שהוא איש, היינו שנטל הנחש את אש נשמתם הקדושה, שבכולם נמצאת אות ש – אשה, איש, אש, שהפריד אש הקדושה מהם וירדה טומאה לעולם
כיוון ששמעה אות ש כך, שתקה ויצאה מלפניו. וכל שכן שנדחו גם אותיות ק' ור' שכנותיה.
לאחר שהשיג יעקב אבינו בחוכמת אותיות תשרק, ראה שלב שני של סולם האותיות, בו עלו אותיות צפע לפני הקב"ה ודיברו עמו.