עולם האותיות

אות ח

אות ח תחילתה חיים חן וחסד

נכנסה אות ח לפני הקב"ה ואמרה לו: בי כדאי לברוא העולם ולהתחיל התורה, מכיוון שאני תחילת חיים חן וחסד.

כדאי נשמת חיים לעבודת ה'

חיים, שנאמר (בראשית ב ז) "ויפח באפיו. נשמת חיים" הוסיף הקב"ה לאדם הראשון נשמה ברוח אפו להחיות אותו ממה שנברא קודם לכן רק מן העפר. הנפש נותנת חיות עבור תנועת האיברים, הרוח מדברת, והנשמה היא מדרגה עליונה הנאצלת מקדושת הבורא לתת בו השכל לעבדו.

ואם היתה אות ח בתחילת התורה, היו בני האדם לומדים מכך, שכדאי לעבדו בעבור נשמת אלוקים היורדת עליהם לתת להם חיי עולם הבא.

אות ח
אות ח מתחילה בחיים חן וחסד אלא שמצטרף בה חטא

כדאי למצוא חן בעיני ה

חן, שנאמר (נח ו ח) "ונח מצא לחן בעיני ה" היא אהבת ה' לנח בגלל מעשיו הטובים שעשה לפניו, וזה הפך מן העצב שגרמו רשעי דור המבול במעשיהם הרעים.

אז בני האדם יהיו מסיקים שתחילת אות ח בתורה, היא כדי למצוא חן בעיני ה'.

מידת הקב"ה רב חסד

חסד, שכתוב (יתרו כ ו) "ועושה חסד לאלפים ולאוהבי ולשומרי מצוותי" הקב"ה משלם שכר טוב של עושה המצווה עד לאלפי דורות הבאים אחריו, לעומת אם הוא עושה רעה, הקב"ה פורע נקמתו רק עד ארבעה דורות.

וכן הזכיר משה מידות הקב"ה לאחר חטא העגל לעורר חסדיו (כי תשא לד ו) "רב חסד" אם חטא ומידת הדין מבקשת לפרוע בו, ואין לו מספיק זכויות להגן עליו, הקב"ה נוטה הדין לקו זכות ברוב חסדיו עליו.

אז בני האדם יהיו מסיקים שתחילת אות ח בתורה, באה ללמד שכדאי לשוב בתשובה לה' מעוונותיהם, כי רב חסד הוא. ובכך תתגבר אות ח להצטרף למילה חסד.

תצטרף אות ח לאות ט להיות חטא

השיב הקב"ה לאות ח : אין את ראויה לברוא בך את העולם, כי בהיותך בתחילת התורה, אורך יתגלה לעיני כל, ושיחטאו הרשעים מכוח צירוף חטא, יבקשו את החיים חן וחסד מתחילת אות ח הגלויה, שאז ודאי שאינם ראוים לזה.

וכששמעה זאת אות ח, יצאה מלפני הקב"ה.