עולם הצבעים

ראה יעקב אבינו בחלומו בשלב השישי בסולם הצבעים צבע סגול, וביקש להבין תכונתו.

צבע סגול

שאל יעקב אבינו את המלאך גבריאל: 'צבע סגול מה סגולתו בעולם?'

השיב לו המלאך גבריאל:

'סגול הוא צבע האינטואיציה והתובנה דרך העין השלישית הרוחנית שממוקמת קצת מעל אזור העליון שבין שתי העיניים. אינטואיציה באה כדי להזהיר את האדם או לסייע לו לו לבחור את הדבר הנכון עבורו, שאז זה נחשב סגולה עבור אותו אדם- היינו פעולה רוחנית שיש לו לעשות כדי להצליח במה שהוא רוצה.

ולכן צבע סגול בתורה מייצג את האינטואיציה והסגולה בפעולה כדי להגיע להצלחה בדבר.

אדם צריך צבע סגול כדי לדעת לבחור את הדבר הנכון בחיים שלו
אדם צריך צבע סגול כדי לדעת לבחור את הדבר הנכון בחיים שלו

סגול בתורה

שאל יעקב אבינו את המלאך גבריאל: 'היכן צבע סגול נרמז בתורה?'

השיב לו המלאך גבריאל:

ראתה שרה את מעשה ישמעאל

(ט) "ותרא שרה את יבן הגר המצרית אשרי ילדה לאברהם מצחק" נתן הקב"ה רוח הקודש לשרה אשת אברהם, להיות רואה בעיניה הרוחניות את מעשהו הרע של ישמעאל הבן, שהיה חוטא בגילוי עריות, עבודה זרה, ושפיכות דמים, שהיה מבקש להרוג את יצחק.

ראייתה הרוחניות היא דרך העין השלישית דרך אנרגיית צבע סגול שמסמל את האינטואיציה, היינו שראתה דרך מחשבתה להיות לה מחזה רוחני, שדרכו תבין ותראה המציאות כפי שהיא, למרות שהיא עצמה בעיניה הגשמיות לא ראתה כלל.

ביקשה הגר קשת של צבעים לישמעאל

אז ציוותה שרה על אברהם לגרש את הגר שפחתו וישמעאל הבן למדבר.

בהיותם טועים בדרך, נגמרו המים וחלה ישמעאל במכת החום ונטה למות, עד שנאלצה הגר להשליך אותו באחד השיחים למות שם בצמא.

(טז) "ותלך ותשבי לה מנגדי הרחק כמטחוי קשת" כדי שלא תראה במותו ותצטער יותר, ונרמז 'קשת' שהיא קשת של צבעים, שהיתה הגר מבקשת מהקב"ה שירפא את ישמעאל בכוח התדרים של הצבעים שמהם יקבל אנרגיית חיים.

ביקשה הגר צבע אדום לישמעאל לתת לו קיום בסיסי וביטחון חומרי בהיותם לבד במדבר.

ביקשה הגר צבע כתום לה ולישמעאל שיהיו קמים שניהם ומוצאים פתרון יצירתי למצוא הדרך הנכונה בהיותם טועים במדבר.

ביקשה הגר צבע צהוב מאנרגיית השמש שתזרח על ישמעאל ותרפא אותו, כפי שקרה לאברהם (וישלח לב לב) "ויזרח כלו השמש.. והוא צולע יעל ירכו" שהרי גם ישמעאל היה צולע ברגליו ולא יכל ללכת בגלל עין הרע שנתנה בו שרה.

ביקשה הגר צבע ירוק בגלל "ותשלך את הילד תחת יאחד השיחים" שהם ירוקים, שחשבה שאז יוכל ישמעאל לנשום צבע ירוק מן העלים הירוקים שיתנו לו אנרגיית התחדשות, ואז יוכל להתעורר ולהתחזק ולקום רענן כצמח הנובט לאחר המטר המרובה.

ביקשה הגר צבע כחול של המים (טו) "ויכלו המים ימן החמת" כי היה חולה במכת החום ובגלל צמאונו שתה כל המים, אז יבוא צבע כחול המרגיע כים וירווה צמאונו של ישמעאל

"ותשא את קולה ותבך" כי ראתה כתמים בצבע שחור בהילה של ישמעאל, בהיותו חולה הנוטה למות. וזהו כאשר אדם נוטה למות בשנתו האחרונה. ורגע לפני מותו צלמו סר מעליו לגמרי, היא ההילה שלו שאובדת ממנו. שבעבור זה נבהלה הגר והתרחקה ממנו כמטחוי קשת, שהיא קשת של צבעים, כי ביקשה רחמים מאת הקב"ה להחזיר כל צבעי הקשת בהילה של ישמעאל להיות הילה שלימה, ואז יוכל לחזור לחיות.

אלא שאז בא צבע סגול הרוחני העליון (כא יט) "ויפקח אלֹהים את ועיניה ותרא יבאר מים" נתן בה הקב"ה דעת שהוא אינטואיציה להכיר מקום הבאר שהיתה שם, למרות שבשתי עיניה הגשמיות לא ראתה קודם כלל, אלא שראתה דרך עין השלישית שנפקחה אצלה מכוח תדר של צבע סגול, להכיר סגולת הבאר שיש בה כדי להחיות נפש כל חי. וזה היה מכוח צבע סגול שנתן בה את האינטואיציה.

"ותלך ותמלא ואת החמת ימים ותשק את הנער" וכשהשקתה את ישמעאל נרפא ממחלתו, שאז קיבל גם קשת של צבעים: צבע כחול של המים מן הבאר, צבע ירוק של השיחים, צבע צהוב של השמש המרפאת.

ישמעאל לעומת יעקב בסולם הצבעים

וכן צבע לבן שכולל כל הצבעים מברכת מלאך ה' שכולו לבן וזך שבירך אותו (כ) "ויהי אלהים אתי הנער ויגדל וישבו במדבר ויהי רֹבה קשת" במקום שהיה לו לזכור החסד של צבעי הקשת, שבכוח התדרים שלהם היה עולה בדרגה של נשמתו מעלה מעלה, כפי שעשה יעקב בסולם יעקב שהוא סולם של צבעים, עד שהגיע לצבע לבן בעל רטיטה גבוהה מכל צבעי הקשת ,שהוא צבע של הנשמה הקדושה הזכה והטהורה, שהתחבר דרכה לקב"ה.

לא כן עשה ישמעאל, אלא היה "רובה קשת" ירד מטה בדרגת נשמתו עד שהגיע מצבע לבן מטה לצבע אדום שהוא בעל רטט נמוך מכל צבעי הקשת. שהיה שוחט בשר החיות להיות נוטף דם אדום מהם. וכן שודד רכוש העוברים ושבים, שנמצא מחסר מהם ממונם שנחשב דמים שלהם שמחיים אותם בקניית הסחורה להתקיים בזכותה.

אליעזר חיפש אשה ליצחק מכוח הסגול

לאחר ששלח אברהם את אליעזר עבדו למצוא אשה ליצחק הבן, ביקש אליעזר מאת ה' (כד יב) "הקרה נא. לפני היום" שיעשה עמו התנאי שיזמן לו את האשה הכשרה בדרך מקרה, שכאשר יפעל את אותה סגולה (כד יג) "הנה אנכי נצב ועל עין המים" שאם יעמוד ליד המעין היכן שיוצאות בנות העיר לשאוב מים, אז תבוא גם היא ויהיה רואה אותה ויידע שרבקה היא האשה הנכונה ליצחק, וזה מכוח צבע סגול שמביא את האינטואיציה לדעת זאת. הרי שצבע סגול מסמל את האינטואיציה.

'עין המים' רומז לעין שלישית שדרכה היה רואה בתובנה גבוהה את ההשגחה האלוקית להכיר האשה, ובה צבע סגול הרוחני שנמצא בה (טו- טז) "ויהי הוא טרם וכלה לדבר" את התנאי לקב"ה, מיד קיים לו אותו "והנה רבקה .יֹצאת… והנערה טֹבתי מראה" ומכוח תדר של צבע סגול הרוחני, היה יודע לזהות אותה מיד.

שמח יעקב אבינו בדברי תורה שגילה דרך צבע סגול רוחני העליון. שיש בכוחו לתת אינטואיציה ורוח נבואה.