דילוג לתוכן
עולם הצבעים

ראה יעקב אבינו בחלומו בשלב השני בסולם הצבעים צבע כתום, וביקש להבין תכונתו.

צבע כתום

שאל יעקב אבינו את המלאך גבריאל הממונהעל הידע: 'מה אפשר ללמוד מצבע כתום?'

השיב לו המלאך גבריאל: 

'צבע כתום מסמל את היצירתיות, וכן מגע לצורך תשומת לב, ומיניות'.

כתום הוא מלשון כתם שהוא אחד משמות הזהב, כמו שנאמר (שיה"ש ה יא) "ראשו כתם פז". ולכן הזהב מקושר ליצירתיות כי עושים ממנו תכשיטים, וכן עונדים אותו כדי לקבל תשומת לב, ומעורר היצר למיניות.

כל היצירתיות וההשראה ביצירה והידור מגיעה מצבע כתום

כתום בתורה

שאל יעקב אבינו את המלאך גבריאל: 'היכן צבע כתום כתוב בתורה?'

השיב לו המלאך גבריאל: 

'צבע כתום רומז לזהב, שהוא מתכת יקרה ומהודרת שמופיעה לאורך כל התורה, וכן נביאים וכתובים'. 

תכשיטי זהב לרבקה

כבר בפרשת חיי שרה כד, אליעזר עבד אברהם נותן תכשיטי זהב לרבקה בתור מוהר נישואין כדי שתתרצה להנשא ליצחק בנו של אברהם (כב) "ויקח האיש נזם, זהב בקעי משקלו ושני צמידים ועל ידיה עשרה זהב משקלם" נתן לה תכשיטים וצמידים שנוצרו מעשי ידי אדם מזהב מגולף – יצירתיות, וכן כדי לקבל תשומת לב בעבור יצחק, שתכליתו להנשא לו.

וכן כאשר נגאלו ישראל ממצרים לאחר עשר המכות (שמות יב לה) "ובני ישראל עשו כדברי משה וישאלו ממצרים כלי כסף וכלי זהב ושמלות" וכלי הזהב הם לפי רבי אבן עזרא הם תכשיטי זהב ששמו הנשים על צווארי הבנים והבנות, ונזמים באזנים ובאף, אצעדה – תכשיט לקרסול או לזרוע, וסהרונים- תכשיט דמוי חצי סהר, ועכסיס- וכולם עשוים זהב.

עגל זהב

וכן מוזכר זהב בחטא העגל שהיה כולו זהב, כי בתחילה לפי שטעו ישראל לסבור שלא יירד משה מן ההר לתת להם התורה, פיתו הערב רב את ישראל לעשות להם אלוקים אחרים בצורת שור.

רק שאהרן התחכם לעכב אותם בתחבולה של לקיחת נזמי הזהב מאזניהן של הנשים, בסוברו שבוודאי יסרבו, כי דרך הנשים לענוד אותם עבור יופיין, אלא שהיו הבעלים תולשים בחוזקה נזמי הנשים מאזניהן, מרוב שרצו לעבוד עגל הזהב, והביאו מיד אל אהרן.

זהב במשכן

וכן מוזכר זהב אצל המשכן (לו א) "ועשה בצלאל ואהליאב יוכל איש חכם לב אשר נתן ה' חוכמה ותבונה בהמה ולדעת לעשות את יכל מלאכת עבודת הקודש" שוב מוזכרת היצירתיות שבאה דרך חוכמה ובינה יתרה מאת ה', שהיא קשורה למלאכת יצירת תכשיטי הזהב.

וכן כל כלי המשכן נאמר בהם שהיו עשוים זהב, ומשבצות האפוד וכו'. רק מנורת הזהב היתה מקשה אחת ושאר הכלים היו מחוברים זה בזה. להיות עונדים טבעות זהב מסביב לשולחן הזהב, ומשבצות זהב באפוד שאותו ענד אהרן הכהן.

וכאשר שמע יעקב אבינו על הצבע הכתום שהוא הזהב במיני תכשיטיה הטובים שהיו בתורה, אמר: ראוי צבע כתום להיות בכתרי מלכים, כשם שהתורה היא נזר לבריאה.