עולם הצבעים

ראה יעקב אבינו בחלומו בשלב הרביעי בסולם הצבעים צבע ירוק, וביקש להבין תכונתו.

צבע ירוק

שאל יעקב אבינו את המלאך גבריאל: 'צבע ירוק מה סגולתו בעולם?'

השיב לו המלאך גבריאל: 

'צבע ירוק נמצא בירק וצמחים ועלי האילנות שנותנים צילם, והגינות והיערות הגדולים'. מכאן שצבע ירוק מסמל את הצמיחה וההתחדשות, והשפע שבא מן הפירות.

אם בא לאדם להרגיש התחדשות, שיקח לעצמו צבע ירוק

ירוק בתורה

ירוק נברא תחילה בבריאה

שאל יעקב אבינו את המלאך גבריאל: 'היכן נמצא צבע ירוק בתורה?'

השיב לו המלאך גבריאל:

'צבע ירוק מוזכר תחילה בבריאת העולם'. צבע ירוק האמצעי בין שבעת הצבעים, מאזן ביניהם. הבריאה התחילה בצבע ירוק, שהוא האיזון בין הצבעים.

בתחילת בריאת העולם ברא הקב"ה ביום הראשון את האור, שכלל בתוכו כל הצבעים. אך עדיין לא הוגדרו הצבעים. בתחילה הכל היה ירוק, כשביום השלישי לבריאה יצאו הצמחים מהאדמה (יא) "ויאמר אלהים ותדשא הארץ ידשא עשב" תהיה האדמה מתמלאת בדשאים ירוקים ונצבעת בצבע ירוק.

"מזריע זרע" ביום השלישי לבריאה כאשר אסף הקב"ה כל המים אל ימות האוקיינוס וכן כלא אותם בתוך התהומות, בכך גילה היבשה שכבר ביום הראשון לבריאה היתה מכילה בתוכה כל הזרעים שאוצרים בתוכם את הצמחים הירוקים שעתידים לנבוט מתוכם, ומכאן שנברא צבע ירוק תחילה.

"עץ פרי עֹשה אפרי למינו" ומיד גדלו האילנות עם פירותיהם. רק ביום השישי לאחר שהאדם נברא, הקב"ה אמר לו 'תן שם לכל אחד מן הבריאה'. אז הוא הגדיר ונתן שמות: 'זה שמים, זה שמש, זה פרי, זה פרח' אז הם קיבלו את הצבעים שלהם: השמש בצבע צהוב, השמים בצבע תכלת, ושאר מיני פירות ופרחים.

בזה שאדם הראשון דיבר ונתן שמות, הוא הוריד והעלה את התדרים מעבר תדר הירוק, להיות מפוצלים במגוון צבעים, ובכך נתן צבעים לפירות וירקות. כל מה שהגדיר אדם לפי דיבור שלו, בזה נתן לו שם. והשם עצמו היווה גם את הצבע המיוחד לו.

ובזה האדם הגדיר את התוכנית האלוקית ביקום דרך הצבע. ואז הצבע קיבל משמעות אדירה בחיים של האדם.

בחר לוט כיכר הירוקה

וכן אצל אברהם אבינו ולוט בן דודו כאשר נפרדו זה מזה, נשאר לדור בארץ אשר אין בה מטר בימות הקיץ החמים ולכן צריך לבטוח בה' עבור המזון, לעומת לוט (י) "וישא לוטן את עיניו וירא את יכל ככר הירדן כי כולה משקה" היה נהר הירדן עולה על גדותיו כנהר הנילוס במצרים ומשקה את כל הכיכר, כך שהיו מצמיחים העשבים הירוקים תדיר, והאילנות אשר בצבע ירוק לעשות פירותיהם הטובים, עד שהרחיק לדור בסדום אשר יושביה רשעים.

"לפני שחתי ה' את סדֹם ואת ועמֹרה כגן ה" היתה כיכר הירדן צבועה כולה בצבע ירוק מרוב הדשאים וירקות שבה, יחד עם כל היערות הגדולים המכסים בצלם את שטחי המרעה, וזה כדי שיוכל לוט לרעות את צאנו הרב להשביע תאוותו החומרית, וסוף שעתיד הקב"ה לשרוף אותה בגופרית ואש.

גידל יצחק שדה ירוק בשנת רעב

הלך יצחק אבינו בציווי ה' אל ארץ פלשתים כי שנת רעב היתה. אלא לפי שברכת ה' היתה על יצחק, בכל מקום שהיה זורע, היו הזרעים נובטים (יב) "ויזרע יצחקו בארץ ההיא" למרות שהשנה היתה חמה והאוויר יבש ביותר, יצאו מים מן הבאר לרגליו של יצחק והשקו תדיר את הצמחים והיבול, עד שהצמיחה לו האדמה ירק ואילנות העושים צל ביותר, והתמלאה האדמה בשדות ואילנות ירוקים.

 "וימצא ובשנה ההיא מאה שערים" על כל מאה כור זרעים יצאו מאה כור תבואה.

"ויקנאו אותו פלישתים" היה זה לפלא בעיני הפלשתים שהיו רואים נווה ירוק גדול מתחדש בלב המדבר השומם של ארצם, וחשדו אותו בכישוף שלקח מהם שפע וחיות אדמתם שבצבע ירוק אל אדמתו שלו.

ולכן גרשו אותו אבימלך והפלשתים מארצו, כי סברו שבזה שיסתלק מארצם, יחזור כביכול השפע אליהם, וישובו השדות לפרוח ולהתמלא ביבול ירוק כפי שהיה קודם שנת הרעב.

אלא שטעו, כי לאחר שעזב יצחק את מקומו, הפסיקה הבאר לנבוע מימיה הצלולים להשקות את השדות, וכמש כל היבול הירוק יחד עם אילנות הרבים עד שהצהיבו ביותר.

שמח יעקב אבינו כל סגולותיה הנפלאות של הצבע הירוק בתורה, שבכוחו לצבוע את העולם בירק וצמח פורח, וכן לגדל יבול לאבות הקדושים.