ראה יעקב אבינו בחלומו בשלב החמישי בסולם הצבעים צבע כחול, וביקש להבין תכונתו.
צבע כחול
שאל יעקב אבינו את המלאך גבריאל הממונה על החוכמה והידע: 'צבע כחול מה אפשר ללמוד ממנו?'
השיב לו המלאך גבריאל:
'כחול הוא צבע השמים והים'. משתמשים בצבע כחול עבור שלוות הנפש להרגיע מבחינה פסיכולוגית. וכן נוהגים להביט בשמים ובים כדי להרגע מצד אחד ולקבל דמיון והשראה מצד שני. ולכן כחול במקרא מיוצג ע"י השמים והים.
כחול בתורה
מלאך ה' הרגיע את אברהם
שאל יעקב אבינו את המלאך גבריאל: 'היכן צבע כחול נרמז בתורה?'
השיב לו המלאך גבריאל:
'צבע כחול מייצג את הדמיון ושלוות הנפש, ולשם כך מביא בשורה טובה מאת הקב"ה שעתיד לקיימה'.
בתחילה כאשר ציווה ההקב"ה לאברהם לעקוד את יצחק בנו (וירא כב א) "והאלהים ינסה את אברהם" היה זה הניסיון העשירי הקשה ביותר מבין שאר הניסיונות שהתנסה בו אברהם, לקיים ציווי ה' לעקוד את יצחק בנו שהיה אוהב אותו ביותר, אלא שהיה אברהם בהול לעשות רצון ה', ונאלץ לבטל אהבתו על בנו וכן את רגשי האשם שהולך הוא לשחטו. וכל זה עבור אהבתו את ה' לקיים ציוויו.
אך כאשר הגיע לבסוף אל ההר לאחר הליכתו שלושה ימים ועלה ביגיעה גדולה במעלה הר המוריה הגבוה למצוא המזבח, הגיע מלאך ה' ועיכב אותו ואף ברך אותו מאת ה' (וירא כב יז) "כי יברך אברכך והרבה ארבה זאת זרעך ככוכבי השמים" שצבעם כחול "כְחול אשרי על שפת הים"
הרי שהים בצבע כחול משדר רוגע, כי עתה נרגע אברהם ביותר מכל אותה התרגשות ובהלה גדולה שאחזה בו בעת שהלך לשחוט את בנו, וכן הים אשר בצבע כחול מראה על דמיון, כי תיאר לו מלאך ה' את ריבוי תולדות אומתו שעתידה לצאת ממנו, כחול רב אשר על שפת הים. וזה כדי שיידמה בנפשו את שעתיד לקרות אצל אומתו. וכן נאמרה ברכה זאת ליעקב.
וכן נרמז כְחול מלשון צבע כָחול, שדרך בני האדם אשר מבקשים לשכך את חרדתם, הולכים לשפת הים ומשחקים עם החול ובכך שוכחים מדאגותיהם.
פתרון יוסף חלומות פרעה
צבע כחול גם נרמז אצל פרעה מלך מצרים (מקץ מא א- ב) "והנה עומד נעל היאור" היה היאור מקור המחיה של מצרים, לדוג בו הדגים ומסחר רב המעשיר הסוחרים, ובכך נותן להם רוגע כלכלי ושלווה הבאה מן השובע. הרי שהשלווה מיוצגת ע"י צבע כחול. לכן היאור אשר לו צבע כחול מביא לשלווה הבאה מן השובע.
פרעה חולם שני חלומות אשר באו לו בהשראה אלוקית, ולמרות שערל היה, ולא היה ראוי לראות מחזה נבואי זה, הרי שמלך על אומה גדולה היה, נצרך היה להציל אומתו ע"י יוסף צדיק יסוד עולם, שהיה עתיד להתמנות בהשגחה עליונה להיות נגיד על אומה זו, דרך פתרון החלומות שיגיד גם הוא בהשראה אלוקית.
ולפיכך החלומות שהיו אצל פרעה, ופתרון החלומות שבא בהשראה אלוקית אצל יוסף הצדיק, מיוצגים הם ע"י צבע כחול.
ומה שפרעה רואה בשני חלומותיו הן הפרות הרזות והן השיבולים הצנומות עולות מן היאור אשר בצבע כחול, ובולעות את יפות המראה והטובות, הרי נחשב שנחסר אותו צבע כחול מאותו יאור בחלומו ונכנסה בו החרדה הגדולה.
יוסף הצדיק בפתרון החלומות של שבע שנות שבע ושבע שנות רעב, מחזיר את אותו רוגע ושלווה של גוון הכחול בלבו של פרעה ובכל העם, בזה שמייעץ לקבץ הזרעים והתבואות של כל שבע שנות השובע עבור שבע שנות הרעב (וישב מא מט) "ויצבור יוסף חבר כחולמהים הרבה מאד", ובכך להציל את אומתו מן הרעב הכבד אשר מטבעו מוליד דאגה וחרדה גדולה בלב, ובעת שקיבץ יוסף התבואה נתן תקווה ושלוות נפש שמיוצגת ע"י צבע כחול של הים.
פתרון יוסף היה בשורה לפרעה וכל המצרים, שדימו בנפשם שעתידים הם להמשיך לאכול מאותם זרעים ותבואות כגרגירי חול הרב בשנות הרעב, ולא יחסר להם כלל. הרי שצבע כחול מסמל את הדמיון.
אמר יעקב אבינו על הצבע הכחול: אשרי שהכחול הנראה מן השמים והים, מראה על יראת ה' ותבונה עמוקה, להשיג דרכו.