
ראה יעקב אבינו בחלומו בשלב החמישי בסולם הצבעים צבע כחול, וביקש להבין תכונתו.
שאל יעקב אבינו את המלאך גבריאל הממונה על החוכמה והידע: 'צבע כחול מה אפשר ללמוד ממנו?'
השיב לו המלאך גבריאל:
'כחול הוא צבע השמים והים'. משתמשים בצבע כחול עבור שלוות הנפש להרגיע מבחינה פסיכולוגית. וכן נוהגים להביט בשמים ובים כדי להרגע מצד אחד ולקבל דמיון והשראה מצד שני. ולכן כחול במקרא מיוצג ע"י השמים והים.
שאל יעקב אבינו את המלאך גבריאל: 'היכן צבע כחול נרמז בתורה?'
השיב לו המלאך גבריאל:
'הכחול מייצג את הדמיון ושלוות הנפש. לשם כך מביא בשורה טובה מאת הקב"ה שעתיד לקיימה'.
בתחילה כאשר ציווה הקב"ה לאברהם לעקוד את יצחק בנו. (וירא כב א) "והאלהים נסה את אברהם". היה זה הניסיון העשירי הקשה ביותר מבין שאר הניסיונות שהתנסה בו אברהם. כי רצה לקיים ציווי ה' לעקוד את יצחק בנו שהיה אוהב אותו ביותר. אלא שהיה אברהם בהול לעשות רצון ה'. לכן נאלץ לבטל אהבת בנו, וכן את רגשי האשם שהולך הוא לשחוט אותו. וכל זה עבור אהבתו את ה' לקיים ציוויו.
אברהם הגיע לבסוף אל ההר לאחר מהלך שלושה ימים. הוא עלה ביגיעה גדולה במעלה הר המוריה הגבוה למצוא המזבח. אז הגיע מלאך ה' ועיכב אותו ואף בירך אותו מאת ה'. (וירא כב יז) "כי ברך אברכך והרבה ארבה את זרעך ככוכבי השמים" שצבעם כחול "כְחול אשר על שפת הים".
הרי הים בצבע כחול משדר רוגע. עתה נרגע אברהם ביותר מכל אותה התרגשות ובהלה גדולה שאחזה בו בעת שהלך לשחוט את בנו. וכן הים הכחלחל, מראה על דמיון, כי תיאר לו מלאך ה' את ריבוי תולדות אומתו שעתידה לצאת ממנו, כשווה ערך לחול רב אשר על שפת הים. וזה כדי שיידמה בנפשו את שעתיד לקרות אצל אומתו. וכן נאמרה ברכה זאת ליעקב אבינו.
וכן נרמז כְחול מלשון חול. כאשר בני האדם מבקשים לשכך את חרדתם, הולכים לשפת הים ומשחקים עם החול ובכך שוכחים מדאגותיהם.
צבע כחול גם נרמז אצל פרעה מלך מצרים (מקץ מא א- ב) "והנה עומד על היאור" היה היאור מקור המחיה של מצרים, לדוג בו הדגים ומסחר רב המעשיר הסוחרים. בכך נתן להם רוגע כלכלי ושלווה הבאה מן השובע. הרי שהשלווה מיוצגת ע"י צבע כחול. לכן היאור מביא לשלווה הבאה מן השובע.
פרעה חולם שני חלומות אשר באו לו בהשראה אלוקית. ולמרות שערל היה, ולא היה ראוי לראות מחזה נבואי זה, הרי שמלך על אומה גדולה היה, נצרך היה להציל אומתו ע"י יוסף צדיק יסוד עולם. שהיה עתיד להתמנות בהשגחה עליונה להיות נגיד על אומה זו, דרך פתרון החלומות שיגיד גם הוא בהשראה אלוקית.
לפיכך החלומות שהיו אצל פרעה, ופתרון החלומות שבא בהשראה אלוקית אצל יוסף הצדיק, מיוצגים הם על ידי גוון הכחול.
פרעה רואה בשני חלומותיו את הפרות הרזות והשיבולים הצנומות עולות מן היאור הכחול, ובולעות את יפות המראה והטובות. הרי שנחסר הצבע הכחול מאותו יאור בחלומו ונכנסה בו החרדה הגדולה.
יוסף הצדיק פותר את החלומות של שבע שנות שבע ושבע שנות רעב. בכך הוא מחזיר את אותו רוגע ושלווה של גוון הכחול בלבו של פרעה ובכל העם. הוא מייעץ לקבץ זרעים ותבואות של כל שבע שנות השובע עבור שבע שנות הרעב. (וישב מא מט) "ויצבור יוסף בר כחול הים הרבה מאד". בכך הוא מציל את אומתו מן הרעב הכבד אשר מטבעו מוליד דאגה וחרדה גדולה בלב. אך בעת שקיבץ יוסף התבואה נתן תקווה ושלוות נפש שמיוצגת ע"י צבע כחול של הים.
פתרון יוסף היה בשורה לפרעה וכל המצרים, שדימו בנפשם שעתידים הם להמשיך לאכול מאותם זרעים ותבואות כגרגירי חול הרב בשנות הרעב, ולא יחסר להם כלל. הרי שצבע כחול מסמל את הדמיון.
אמר יעקב אבינו על הצבע הכחול: אשרי שהכחול הנראה מן השמים והים, מראה על יראת ה' ותבונה עמוקה, להשיג דרכו.