דילוג לתוכן

ראה יעקב אבינו בחלומו בשלב השני בסולם הצבעים צבע כתום, וביקש להבין תכונתו.

צבע כתום – מיצירת התכשיט ועד ענידתו לקבל תשומת לב

שאל יעקב אבינו את המלאך גבריאל הממונה על הידע: 'מה אפשר ללמוד מצבע כתום?'

השיב לו המלאך גבריאל: 

'צבע כתום מסמל את היצירתיות, וכן מגע לצורך תשומת לב, ומיניות'. מלשון כתם שהוא אחד משמות הזהב. כמו שנאמר (שיה"ש ה יא) "ראשו כתם פז". לכן הזהב מקושר ליצירתיות כי עושים ממנו תכשיטים. וכן עונדים אותו כדי לקבל תשומת לב, ומעורר את היצר למיניות.

כל היצירתיות וההשראה ביצירה והידור מגיעה מצבע כתום

היכן נרמז צבע כתום בתורה?

שאל יעקב אבינו את המלאך גבריאל: 'היכן כתוב צבע כתום בתורה?'

השיב לו המלאך גבריאל: 

'צבע כתום רומז לזהב, שהוא מתכת יקרה ומהודרת שמופיעה לאורך כל התורה, וכן נביאים וכתובים'. 

תכשיטי זהב לרבקה – עוצמת הצבע הכתום בקשר שבין יצירתיות לרגש

כבר בפרשת חיי שרה  כד', אליעזר עבד אברהם נותן תכשיטי זהב לרבקה – נזם וצמידים. התכשיטים סימלו לקשר העתידי בינה לבין יצחק. מטרתם היתה שתתרצה להנשא ליצחק בנו של אברהם אבינו. (כב) "ויקח האיש נזם זהב בקע משקלו ושני צמידים על ידיה עשרה זהב משקלם" נתן לה תכשיטים וצמידים שנוצרו מעשי ידי אדם מזהב מגולף – יצירתיות, וכן כדי לקבל תשומת לב בעבור יצחק, שתכליתו להנשא לו.

התכשיטים, מעשה ידי אדם, מבטאים יצירתיות ואור פנימי – תכונות שמתקשרות לצבע כתום. הצבע מסמל שמחה, שפע ופתיחות רגשית. בכך, נתינת הזהב אינה רק חומרית – אלא גם רגשית, כמו קריאה לרבקה להיפתח לזוגיות מתוך שמחה וחום פנימי.

יציאת מצרים – תכשיטי זהב שמסמלים תקווה וחירות

לאחר עשר המכות, עם ישראל לוקח עימו כלי כסף וזהב ממצרים (שמות יב לה) "ובני ישראל עשו כדבר משה וישאלו ממצרים כלי כסף וכלי זהב ושמלותלפי פירושו של רבי אבן עזרא, מדובר בתכשיטי זהב: נזמים, אצעדות וסהרונים. תכשיטים אלו מבטאים את התעוררות הרצון לחיים חדשים, חירות אישית והכנה לעידן של עצמאות רוחנית. צבע כתום מדגיש את השחר החדש – את המעבר מהשעבוד לחיים מלאי חום, יצירה ואור.

עגל זהב – צבע כתום כהשתקפות של רגש עז והתפרצות חסרת שליטה

תחבולת אהרן לעכב התכשיטים לא הועילה

בתחילה טעו ישראל לסבור שלא יירד משה מן ההר לתת לישראל את התורה. לפיכך הם פיתו את ישראל לעשות להם אלוקים אחרים בצורת שור. רק שאהרן התחכם לעכב אותם בתחבולה של לקיחת נזמי הזהב מאזניהן של הנשים. כי היה סבור שבוודאי הן יסרבו לו. כי דרך הנשים לענוד אותם עבור יופיין, אלא שהיו הבעלים תולשים בחוזקה נזמי הנשים מאזניהן, מרוב שרצו לעבוד עגל הזהב, והביאו מיד אל אהרן.

יצא גוון הכתום מהאיזון

בחטא עגל הזהב, הזהב מבטא לא רק חומריות אלא גם סערה פנימית. הדחף החזק ליצור לעצמם אלוהים אחר נבע מרגש עז, חוסר סבלנות וכמיהה להרגיש חיבור. הכתום, כאשר הוא יוצא מאיזון, עלול לבטא אימפולסיביות, רצון מיידי למילוי רגשי ואפילו בלבול פנימי – מה שהוביל את העם לחטא.

הזהב במשכן – מסמל אנרגיה יצירתית בעבודת הקודש

בבניית המשכן, הזהב מופיע שוב, אך הפעם בהקשר של חוכמה אלוהית. (לו א) "ועשה בצלאל ואהליאב וכל איש חכם לב אשר נתן ה' חוכמה ותבונה בהמה לדעת לעשות את כל מלאכת עבודת הקודש".  בצלאל ואהליאב יוצרים כלים ותכשיטים מעודנים מעבודת זהב – כישרון שקיבלו מאת הקב"ה.

צבע כתום כאן מייצג אור של יצירה שמגיעה מהשילוב בין שכל לרגש, בין השראה לשורש נשמתי. הזהב הופך לכלי המשרת את הקדושה – לא כעגל, אלא כמנורה, משבצות, וטבעות קודש.

וכאשר שמע יעקב אבינו על הצבע הכתום שהוא הזהב במיני תכשיטיה הטובים שהיו בתורה, אמר: ראוי צבע כתום להיות בכתרי מלכים, כשם שהתורה היא נזר לבריאה.