דילוג לתוכן

ראה יעקב אבינו בחלומו בשלב השביעי בסולם המספרים את מספר שבע וביקש להבין תכונתו.

שבע

שבע מקור הקדושה

שאל יעקב אבינו את המלאך גבריאל הממונה על הידע: 'מספר שבע מה כוחו בעולם?'

השיב לו המלאך גבריאל:

'מספר שבע מייצג את מה שמעל ומעבר למה שהאדם חושב. וזו קדושה וחוכמה שהתקבלה מהקב"ה'.

צורת מספר שבע

שאל יעקב אבינו את המלאך גבריאל: 'ואיך רואים זאת בצורת המספר שבע?'

השיב לו המלאך גבריאל: 'צורת המספר שבע היא קו עליון שוכב שמראה על קדושה ששוכבת ושוכנת למעלה ברקיע העליון. אלא שהקו השוכב העליון הנו מחובר ברגל שמגיעה מטה עד לארץ החומרית. ומזה לומדים שתכלית ישראל שלומדים תורה היא להוריד קדושה לעולם'.

מספר שבע
ראה יעקב בחלומו את מספר שבע בסולם המספרים

גילה יעקב קדושת המקום

קודם תרדמתו של יעקב אבינו לראות מחזה החלום, גילה שהנו הולך לשכב ולישון במקום קדוש (כח יא) "ויפגע במקום" הגיע אל הר המוריה שם עתיד להבנות המקדש "וילן שם וכי בא השמש" שקעה לו השמש כדי ליפול בתרדמה ולראות מחזה הסולם.

"וישכב במקום ההוא" שכב יעקב אבינו וראה מחזה קדוש בחלומו, כנגד קו העליון השוכב של מספר שבע הקדוש.

סולם המלאכים העולים ויורדים

התגלה הקב"ה ליעקב אבינו בחלומו (כח יב) "ויחלֹם והנה סולם מוצב ארצה. וראשו מגיע השמימה, והנה מלאכיו אלֹהים עולים ויורדים בו" ראה יעקב את המלאכים יורדים מהרקיע העליון, שהוא כנגד קו העליון השוכב של מספר שבע, דרך הרגל שלו הנוטה כלפי מטה שהוא תחתית הסולם, עד שמגיעים לארץ בני האדם להעלות את תפילתם הקדושה.

ואז המלאכים מעלים אותם מעלה דרך אותו סולם חזרה לרקיע העליון, שהוא קו העליון השוכב של מספר שבע.

זה שעתיד יעקב לומר לאחר תרדמתו (כח טז) "וייקץ יעקב משנתו: ויאמר אכן יש ה' במקום והזה ואנֹכי לא ידעתי" לא ידע עדיין את כוחה של מספר שבע, שמראה בצורתה על קדושת השכינה השורה במקום המקדש התחתון, אשר מכוון כנגד מקדש העליון.

ראוי יעקב שתשכון בו מספר שבע

התנצל יעקב בתמימותו לפני המספר שבע ואמר: 'מספר שבע שצורתו קו עליון שוכב שראשו בשמים, ומניח את רגלו בארץ, ואם כן איך אדמה עצמי למספר שבע, להניח רגלי במקום קדוש כזה שהוא מקדש התחתון לשכב ולישון שם?'

השיב לו המלאך גבריאל: 'ראוי אתה שיתגלה אליך הקב"ה במקום קדוש כזה, שהוא כנגד צורת המספר שבע. כי כוחו שהוא קדושתו ראוי לחול עליך'.

מתי שבע נופל לשש?

אז שאל יעקב אבינו את המלאך גבריאל:

'לפי שחטא אדם הראשון גרם לנפילת העולמות, כן הוא בעולם המספרים. ואם כן היכן היא הירידה של מספר שבע בסולם המספרים?'

השיב לו המלאך גבריאל:

'אמנם רגלו של מספר שבע מחברת בין שמים וארץ להעלות את הקדושה, אלא שהיא רגל אחת שרומזת למספר אחד. ומספר אחד מראה על גאווה אישית שמובילה לרצון להנהיג לבדו'.

האדם רוצה להיות בין בני המשפחה אחד ויחיד שמשפיע לבדו ורק אליו ישמעו, מה שיכול לגרום למריבה בין בני הזוג.

אז הקדושה של מספר שבע בורחת.

כפי שנאמר (סוטה יז.) 'דרש רבי עקיבא – איש ואשה אם זכו לשלום בית- שכינה ביניהם, אך אם לא זכו- אש המריבה אוכלת אותם'.

אז שאל יעקב את המלאך גבריאל:

מתי מספר שבע חוזר למקומו?

השיב לו המלאך גבריאל:

כאשר מספר שבע נופל דרגה למספר שש, ומאבד את קדושתו בגלל מריבה ושנאה. האדם יצטרך להחזיר לעצמו את האהבה של מספר שש, להיות אהבה ונתינה בין בני הזוג.

אז באים המלאכים בסולם המספרים ודוחפים את מספר שש אצל האדם קדימה למספר שבע, מכוח האהבה הרבה שנמצאת בו. ואז קדושת השכינה חוזרת לשכון בין בני הזוג או בני הבית.

ואז תהיה גם החוכמה של מספר שבע איך לנהל את הבית והמשפחה, איך להסתדר אחד עם השני, זה שכתוב (בראשית ב כב) "ויבן ה' אלהים את הצלע יאשר לקח זמן האדם לאשה" ויבן לשון בינה. הקב"ה נתן לאשה בינה יתרה כדי שתדע איך לגדל את בני הבית.